Trener ESDM

dr Joanna Kwasiborska-Dudek

dr Joanna Kwasiborska-Dudek - Trener ESDM

dr Joanna Kwasiborska-Dudek

neurologopeda, pedagog specjalny, certyfikowany terapeuta i trener metody ESDM, coach rodziców dzieci z ASD w modelu P-ESDM, certyfikowany diagnosta ADOS-2

Dr Joanna Kwasiborska-Dudek od ponad 20 lat pracuje z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi o różnej etiologii. Od 2001 roku wykłada na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W 2009 roku uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki.

Współzałożycielka i członek zarządu Centrum Adesse w Warszawie, w którym od 2010 roku pracuje w zespołach diagnostycznym i terapeutycznym.

Dzięki współpracy z Uniwersytetem La Trobe w Melbourne sprowadziła do Polski narzędzia przesiewowe SACS-R do wykrywania wczesnych symptomów autyzmu. Jest współredaktorem merytorycznym polskiej wersji aplikacji ASDetect opartej na SACS-R. Wzięła udział w przeprowadzeniu adaptacji i walidacji polskiej wersji narzędzi do diagnozy autyzmu ADOS i ADI-R. Dzięki współpracy z UC Davis MIND Institute w Sacramento (USA) i ośrodkiem ASELCC w Melbourne (Australia) sprowadziła do Polski metodę terapii Early Start Denver Model (ESDM) dla małych dzieci ze spektrum autyzmu.

Dr Joanna Kwasiborska-Dudek była pierwszym w Polsce (a zarazem trzecim w Europie) certyfikowanym terapeutą modelu ESDM, a także pierwszym certyfikowanym trenerem tej metody w Europie. Jest jedynym trenerem ESDM w Polsce. Przeszkoliła z metody ESDM wielu specjalistów z Polski i zagranicy (m.in. Australii, Francji, Grecji, Kazachstanu, Irlandii, Litwy, Łotwy, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii).

W trakcie stażu w ośrodku ASELCC w Melbourne uzyskała dodatkowe uprawnienia do pracy z rodzicami dzieci z ASD w ramach metody ESDM, a podczas pierwszego na świecie szkolenia dla trenerów ESDM zorganizowanego przez UC Davis MIND Institute w Sacramento uzyskała uprawnienia do prowadzenia coachingu rodziców w modelu P-ESDM.

Jako redaktor naukowy trzech podręczników poświęconych metodzie ESDM: podręcznika dla specjalistów, podręcznika terapii grupowej metodą ESDM (G-ESDM) oraz podręcznika do coachingu rodziców małych dzieci z ASD – czuwała nad zgodnością polskich wydań publikacji z założeniami metody.

2014: zdobycie międzynarodowego certyfikatu trenera ESDM

2014: uzyskanie uprawnień do prowadzenia coachingu rodziców dzieci z ASD (P-ESDM), UC Davis MIND Institute, Sacramento, USA

2013: uzyskanie uprawnień do prowadzenia badań przesiewowych z użyciem zrewidowanej wersji narzędzi SACS-R, La Trobe University, Melbourne, Australia

2012: zdobycie międzynarodowego certyfikatu terapeuty ESDM

2010: uzyskanie certyfikatów ADOS i ADI-R, University of Dublin, Trinity College, Irlandia

2009: uzyskanie uprawnień do prowadzenia badań przesiewowych z użyciem narzędzi SACS, La Trobe University, Melbourne, Australia

2009: nadany stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, Wydział Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

2003: ukończone Specjalistyczne Studium Neurologopedii, Lublin

2000: ukończone pięcioletnie studia logopedyczne na kierunku pedagogika specjalna, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej (obecnie Akademia Pedagogiki Specjalnej) im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa

2001 do chwili obecnej: wykładowca Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Zakład Logopedii, ul. Szczęśliwicka 40

2010 do chwili obecnej: Centrum Adesse w Warszawie – praca w zespołach diagnostycznym i terapeutycznym

2012 i 2013: Autism Specific Early Learning and Care Centre (ASELCC), La Trobe University, Melbourne, Australia

2010: Trinity Centre for Health Sciences, University of Dublin, Trinity College, Dublin, Irlandia

2005-2010: Poradnia Logopedyczna Akademii Pedagogiki Specjalnej, ul. Częstochowska 12, a następnie Poradnia Logopedyczna przy Fundacji Pomocy Ludziom Niepełnosprawnym – prowadzenie terapii neurolopedycznej

2009: La Trobe University, Melbourne, Australia

2001-2004: Laboratorium Zaburzeń Mowy Czytania i Pisania Zakładu Logopedii Akademii Pedagogiki Specjalnej, ul. Spiska 16 – prowadzenie terapii logopedycznej

1998-1999: Nash College of Further Education, Bromley, Wielka Brytania – półtoraroczna praktyka – praca z młodzieżą mającą trudności w mówieniu; ponad 80% uczniów stanowiły osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym

1997: Nash College of Further Education, Bromley, Wielka Brytania – udział w wakacyjnych turnusach terapeutycznych – praca z dziećmi z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, mózgowym porażeniem dziecięcym, niepełnosprawnością sprzężoną

1997: Hogeschool van Utrecht, Holandia

Szkolenie Wsparcie diagnozy oraz weryfikacja terapii przy pomocy komputerowego testu MOXO, Warszawa

Szkolenie BOSA (Brief Observation of Symptoms of Autism), UCLA Center for Autism Research and Treatment, USA

Szkolenie ESDM Parent Coaching Workshop (P-ESDM), UC Davis MIND Institute, Sacramento, USA

Szkolenie Monitorowanie rozwoju niemowląt i małych dzieci w Polsce w kierunku Spektrum Zaburzeń Autystycznych: The Social Attention and Communication Study – Revised (SACS-R), Warszawa

Szkolenie The Early Start Denver Model (ESDM) Parent Module, Victorian Autism Specific Early Learning and Care Centre (ASELCC), Margot Prior Wing, La Trobe University, Melbourne, Australia

Szkolenie The Early Start Denver Model (ESDM), Victorian Autism Specific Early Learning and Care Centre (ASELCC), Margot Prior Wing, La Trobe University, Melbourne, Australia – zakończone zdobyciem międzynarodowego certyfikatu terapeuty ESDM

Szkolenie podstawowe Picture Exchange Communication System (PECS), Warszawa

Szkolenie Promoting the Identification of Autism in Infancy and Toddlerhood. The Social Attention and Communication Study, Warszawa

Seminar on Administration and Scoring of Bayley Scales of Infant and Toddler Development – Third Edition (BAYLEY-III), Warszawa

ADOS Research Training, Trinity Centre for Health Sciences, University of Dublin, Trinity College, Department of Psychiatry, Dublin, Irlandia

ADI-R Reliability Course, Trinity Centre for Health Sciences, University of Dublin, Trinity College, Department of Psychiatry, Dublin, Irlandia

ADOS-G Clinical Training – certyfikat Trinity Centre for Health Sciences, University of Dublin, Trinity College, Department of Psychiatry, Dublin, Irlandia

Kurs pierwszego stopnia metody HANDLE Get a HANDLE on Neurodevelopmental Differences – certyfikat The HANDLE Institute, Warszawa

Fizjoterapia w neonatologii, Warszawa

Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy wysokiego ryzyka na podstawie neurorozwojowej koncepcji, ergoterapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej, Warszawa

Diagnoza pierwszych symptomów autyzmu – narzędzia do badań przesiewowych SACS, Melbourne, Australia

Ruch dla uczenia się (Move to Learn) – efektywny program percepcyjno-motoryczny do zastosowania w twojej klasie, Warszawa

Zaburzenia połykania u dzieci i dorosłych, Warszawa

Integracja odruchów posturalnych i dynamicznych z układem ruchowym całego ciała, Warszawa

Integracja odruchów twarzy wg metody dr Swietłany Masgutowej, Warszawa

Glottodydaktyka przedszkolna i wczesnoszkolna – licencja ukończenia studiów glottodydaktycznych, Sopot

Wspomagające sposoby porozumiewania się (trzy stopnie), Kwidzyn

Praca pedagogiczna z dziećmi i dorosłymi metodą komunikacji symbolicznej Bliss – międzynarodowe uprawnienia do pracy pedagogicznej z dziećmi i dorosłymi metodą komunikacji symbolicznej Bliss, Warszawa

Diagnoza i terapia dziecka z niepełnowartościowym układem nerwowym, Kraków

Terapia logopedyczna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Warszawa

Techniki komputerowe wykorzystywane w edukacji dzieci i młodzieży z m.p.d., Londyn, Wielka Brytania

AAC – alternatywna i augmentatywna komunikacja, Londyn, Wielka Brytania

Orientacja w zakresie pedagogiki specjalnej w Holandii, Utrecht, Amsterdam, Holandia

XIII Międzynarodowy Kongres Autism-Europe – plakat pt. Wyniki badań efektywności terapii ESDM przeprowadzonych w Centrum Adesse i Fundacji Alpha; współautorki zaprezentowanego plakatu: dr Joanna Kwasiborska-Dudek, dr hab. Anna Prokopiak, mgr Aleksandra Madejowska

X Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Forum Logopedy pod patronatem Polskiego Związku Logopedów – poprowadzenie wykładu pt. Diagnozowanie logopedyczne dzieci z ASD (współautorka dr Danuta Emiluta-Rozya) oraz warsztatów pt. Rola logopedy w procesie diagnozy i terapii małego dziecka z ASD

Konferencja Akademii Logopedy z cyklu KOCHAM LOGOPEDIĘ Autyzm. Zaburzenia komunikacji – poprowadzenie wykładów Etapy diagnozowania logopedycznego małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) (współautorka dr Danuta Emiluta-Rozya) oraz Jak rozpoznać nieprawidłowy rozwój komunikacji dziecka w okresie prelingwalnym? Jak pracować nad rozwojem komunikacji małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD)? (współautorka lek. Maja de Ines)

V Ogólnopolska Konferencja Europejski Dzień Logopedy W świat autyzmu, Warszawa – poprowadzenie wykładu inauguracyjnego pt. Model wczesnej interwencji dla dzieci z ASD: wczesne rozpoznanie (SACS-R), wczesna diagnoza (ADOS-2, ADI-R), wczesna interwencja terapeutyczna (ESDM)

II Konferencja Programu Wczesnego Wykrywania Autyzmu Badabada Fundacji Synapsis Dziecko nie powie Ci, że ma autyzm, Warszawa – wygłoszenie referatu pt. Monitorowanie rozwoju niemowląt i małych dzieci pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu przy użyciu narzędzi SACS-R

VIII Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami autystycznymi. Wyzwania diagnostyczne, wczesna interwencja, metody terapii, skuteczna komunikacja, Warszawa – wystąpienie pt. ESDM: wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla dzieci z ASD od 12.miesiąca życia

Konferencja Actualités de la recherche et des interventions précoces en Autisme, Marsylia, Francja – wystąpienie pt. The first ESDM centre in Europe: Adesse Therapeutic Centre, Warsaw, Poland. Presentation of the facility and effectiveness of ESDM treatment (współautor mgr Tomasz Mróz)

Konferencja Mamo, Tato, czy mam autyzm?, Warszawa – wystąpienie pt. SACS-R – narzędzia do badań przesiewowych dzieci pod kątem ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu

Szkolenie Monitorowanie rozwoju niemowląt i małych dzieci w Polsce w kierunku Spektrum Zaburzeń Autystycznych: The Social Attention and Communication Study – Revised (SACS-R), Warszawa – prezentacja pt. SACS-P – podsumowanie wyników badań pilotażowych

Sympozjum Autyzm dziecięcy – zaburzenie wielodyscyplinarne, Światowe Centrum Słuchu w Kajetanach – wygłoszenie wystąpienia pt. ESDM – The Early Start Denver Model w intensywnej wczesnej interwencji

II konferencja w ramach cyklu szkoleniowego Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka: Komunikacja drogą rozwoju – różnorodne metody stymulacji, Bydgoszcz – wygłoszenie referatu pt. Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się – w ujęciu teoretycznym i praktycznym

Ogólnopolska konferencja szkoleniowa AAC w autyzmie – od dzieciństwa do dorosłości, Warszawa – wygłoszenie wystąpienia pt. Wybór właściwej metody AAC do rozwijania umiejętności porozumiewania się dzieci ze spektrum autyzmu (współautorka mgr Katarzyna Regulska)

Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Rozumiem – mówię – poznaję świat. Terapia zaburzeń językowych u dzieci w wieku 0-5 lat, Poznań – wygłoszenie wystąpienia pt. Model wczesnej interwencji dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

VIII Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Wieloaspektowy chrakter oddziaływań logopedycznych w zaburzeniach mowy, Katowice – wygłoszenie wystąpienia pt. Model wczesnej interwencji dla dzieci z grupy ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu

III Naukowa Konferencja Logopedyczna Nowa logopedia. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków – wygłoszenie referatu pt. ADI-R i ADOS: wystandaryzowane narzędzia do diagnozy osób z autyzmem. Omówienie narzędzi ze szczególnym uwzględnieniem części dotyczących zaburzeń komunikacji (współautorka dr Izabela Chojnicka – Warszawski Uniwersytet Medyczny)

Międzynarodowa Konferencja Leczenie dziecka z autyzmem – zintegrowane podejście, Warszawa – wygłoszenie referatu pt. ADOS i ADI-R – pierwsze w Polsce wystandaryzowane narzędzia do diagnozy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (współautorzy: dr hab. n. med. Rafał Płoski, dr Izabela Chojnicka – Warszawski Uniwersytet Medyczny)

Międzynarodowa Konferencja Kierunki edukacji i wsparcia osób z wieloraką niepełnosprawnością w biegu ich życia – teoria i praktyka, Kraków – wygłoszenie referatów pt. Właściwe narzędzie diagnostyczne wyzwaniem prawidłowej diagnozy. Wprowadzenie polskich wersji dwóch instrumentów do diagnozy autyzmu: Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) oraz Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) (współautorzy: dr hab. n. med. Rafał Płoski, dr Izabela Chojnicka – Warszawski Uniwersytet Medyczny) oraz Refleksje na temat AAC z punktu widzenia wykładowcy i praktyka-logopedy (współautorka dr Olga Jauer-Niworowska)

Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Wczesna interwencja logopedyczna, Warszawa – wygłoszenie referatu pt. Wczesna diagnoza autyzmu warunkiem rozpoczęcia wczesnej interwencji terapeutycznej (przegląd badań przesiewowych i narzędzi diagnostycznych zaburzeń ze spektrum autyzmu)

Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Trudności w porozumiewaniu się językowym jako problem interdyscyplinarny, Warszawa – wygłoszenie referatów pt. Wskazówki do diagnozy poszczególnych typów dyzartrii (współautorka dr Olga Jauer-Niworowska) oraz Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym (współautorki: mgr Małgorzata Golanowska, dr Olga Jauer-Niworowska, dr Dorota Lipiec, mgr Alicja Malinowska, mgr Izabela Więcek-Poborczyk)

Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Od diagnozy do terapii logopedycznej w dysfunkcjach ośrodkowego układu nerwowego, Warszawa – wygłoszenie referatu pt. Terapia osób z zaburzeniami koordynacji mięśni aparatu mowy (współautorka dr Olga Jauer-Niworowska)

Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, Warszawa – wygłoszenie referatów pt. Kształtowanie umiejętności dziecka z cechami autyzmu (współautorka dr Olga Jauer-Niworowska) oraz Różnorodność stanu mowy w opóźnionym jej rozwoju (współautorka dr Dorota Lipiec)

Second Congress of Croatia Speech and Language Pathologists Speech and Language Pathology in the New Millenium, Zagrzeb, Chorwacja – prowadzenie (z dr Olgą Jauer-Niworowską) warsztatów pt. Wybrane choroby układu nerwowego o postępującym przebiegu a zastosowanie metod komunikacji wspomagającej i zastępczej (dotyczy schorzeń powodujących zaburzenia dyzartryczne)

Redakcja naukowa wydania polskiego, podręcznik: Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem, Sally J. Rogers, Geraldine Dawson, ISBN 978-83-930979-3-7, Fundacja Rozwiązać Autyzm

Redakcja naukowa wydania polskiego, podręcznik: Terapia grupowa metodą Early Start Denver Model dla dzieci z autyzmem w wieku przedszkolnym (G-ESDM), Giacomo Vivanti, Geraldine Dawson, Sally J. Rogers, Ed Duncan, ISBN 978-83-930979-5-1, Fundacja Rozwiązać Autyzm

Redakcja naukowa wydania polskiego, podręcznik: Coaching rodziców małych dzieci z autyzmem. Jak wspierać rozwój więzi, komunikację i uczenie się. Sally J. Rogers, Laurie A.Vismara, Geraldine Dawson, ISBN 9788383093529, Grupa Wydawnicza Harmonia

Współredakcja naukowa podręcznika: Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), Gdańsk

Kwasiborska-Dudek J. (2022): artykuł Metoda ESDM jako skuteczny model wczesnej interwencji dla małych dzieci z ASD w: Terapia Specjalna dzieci i dorosłych, czerwiec/ lipiec 2022 (25), ISSN 2445-1006/476425

Kwasiborska-Dudek J., Chojnicka I., de Ines M. (2020): Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne w: Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), Gdańsk

Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D. (2020): Opóźniony rozwój mowy czy zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD – diagnozowanie i formy zaburzeń komunikacji w ASD w: Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), Gdańsk

Kwasiborska-Dudek J. (2020): ESDM (Early Start Denver Model) – wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla małych dzieci z ASD w: Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), Gdańsk

Kwasiborska-Dudek J., de Ines M. (2020): Stymulacja rozwoju komunikacji dziecka z ASD w etapie prelingwalym, w: E-BIULETYN SPE Specjalne Potrzeby Edukacyjne, PWN, Numer 2 (17)-2020

Kwasiborska-Dudek J. (2020): Rola rodziców we wczesnej interwencji terapeutycznej ESDM (Early Start Denver Model) w: Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3

Kwasiborska-Dudek J. (2015): The Early Start Denver Model (ESDM) jako przykład jednej z rekomendowanych metod terapeutycznych w ASD w: Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7

Kwasiborska-Dudek J., Regulska K., Borska-Mądrzycka Z. (2015): Wybór właściwej metody AAC do rozwijania umiejętności porozumiewania się dzieci ze spektrum autyzmu w: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7

Kwasiborska-Dudek J. (2014): The Early Start Denver Model (ESDM) – metoda wczesnej interwencji dla dzieci od 12. miesiąca życia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w: Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7

Porayski-Pomsta J., Kwasiborska-Dudek J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Golanowska M., Więcek-Poborczyk I., Malinowska A. (2013): Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym, Wydawnictwo Glottispol, Gdańsk, ISBN 978-83-86804-81-8

Kwasiborska-Dudek J. (2012): Model wczesnej interwencji dla dzieci z grupy ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu w: Integracja Sensoryczna – Biuletyn Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej, rok 12, nr 3, wrzesień 2012, ISSN 1899-1572

Kwasiborska J., Chojnicka I. (2012): Omówienie narzędzi diagnostycznych ADI-R i ADOS pod kątem zaburzeń komunikacji w: Nowa Logopedia, Tom 3, Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Wydawnictwo Collegium Columbinum, Kraków

Kwasiborska J., Chojnicka I., Płoski R. (2012): Właściwe narzędzie diagnostyczne wyzwaniem prawdiłowej diagnozy. Wprowadzenie do polskich wersji dwóch instrumentów do diagnozy autyzmu: Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) oraz Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-G) w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Paedagogica II pod red. naukową Danuty Wolskiej, Adama Mikruta, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków

Kwasiborska J., Regulska K., Dardzińska A., Mróz T. (2011): Terapia logopedyczna dzieci z ASD w: Integracja Sensoryczna – Biuletyn Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej, rok 11, nr 2, czerwiec 2011, ISSN 1899-1572

Kwasiborska, J., Jauer-Niworowska O. (2009): Dyzartria. Wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów dyzartrii, wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice, ISBN 978-83-61339-20-5

Kwasiborska J. (2008): Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji (AAC) – skuteczne wykorzystanie dostępnych metod w: Diagnoza i terapia w logopedii pod red. J.Porayskiego-Pomsty, Towarzystwo Kultury Języka, Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka Tom VII, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, ISBN 978-83-7151-821-8

Kwasiborska J. (2003): Miejsce muzyki w funkcjonowaniu jednego z ośrodków dla osób niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii w: Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia pod red. naukową E.Jutrzyny, Wydawnictwo APS, Warszawa

Kwasiborska, J., Jauer-Niworowska O. (2002): Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dziecka z cechami autyzmu, materiały konferencyjne pod red. naukową M.Przybysz–Piwkowej Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, Wydawnictwo DiG, Warszawa

Kwasiborska J., Lipiec D. (2002): Różnorodność stanu mowy w opóźnionym jej rozwoju, materiały konferencyjne pod red. naukową M.Przybysz-Piwkowej Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, Wydawnictwo DiG, Warszawa

Wywiad na antenie australijskiej rozgłośni SBS Polish (sierpień, 2024). „Wczesne wykrywanie spektrum autyzmu u dzieci!” Wywiad udzielany z dr hab. Anną Prokopiak, Prezes Fundacji Alpha

Pytanie na Śniadanie (25.03.2022), rozmowa na temat SACS-R: narzędzia do wykrywania pierwszych symptomów ASD

dr Joanna Kwasiborska-Dudek w programie Pytanie na Śniadanie - rozmowa na temat SACS-R: narzędzia do wykrywania pierwszych symptomów ASD

Radio TOK FM: audycja Jakuba Janiszewskiego: „Program specjalny: autyzm” (30.04.2021)

Specjalne wydanie magazynu Coaching Extra (nr 1/2015, kwiecień-czerwiec 2015), „Gdy dziecko nie robi pa,pa”

”Wprost” (4-10 maja 2015 r.) ”Autyzm – choroba systemu”

Wywiad dla portalu dzieci.pl (2012-11-23) „Autyzm wykrywany jest zbyt późno”

Magazyn Coaching (nr 4/2012, lipiec-sierpień 2012) „Jak znaleźć życiową misję”

Magazyn Shape (nr 5, maj 2012), Supertemat- Kobiety Shape. Joanna Kwasiborska-Dudek została jedną z ośmiu kobiet roku magazynu Shape: za wkład w propagowanie wczesnej diagnostyki autyzmu w Polsce.

Joanna Kwasiborska-Dudek została jedną z ośmiu kobiet roku magazynu Shape: za wkład w propagowanie wczesnej diagnostyki autyzmu w Polsce

La Trobe’s Autism Approach Goes Global – wywiad dla Uniwersytetu La Trobe (2012-02-22)

SBS Radio (2012-02-05), wywiad: „Autyzm”

Joanna Kwasiborska-Dudek - SBS Radio (2012-02-05), wywiad - Autyzm